Tetris

Tetris je puzzle hra, ktorá bola pôvodne navrhnutá a naprogramovaná ruským herným dizajnérom Alexejom Pajitnovom. Bola vypustená do obehu 6. júna 1984, zatiaľ čo Alexej pracoval pre výpočtové centrum Dorodnitsyn v Akadémii vied ZSSR v Moskve. Odvodil jej meno z gréckej číselnej predpony tetra (všetky časti hry obsahujú totiž štyri segmenty) a tenisu, čo bol obľúbený šport Pajitnova.

Tetris bol prvým zábavným softvérom, ktorý bol vyvezený zo ZSSR do USA, kde ho publikovali pre Commodore 64 a IBM PC. Tetris alebo jedna z jeho mnohých variantov je k dispozícii takmer pre každú hernú konzolu a operačný systém počítača, ako aj pre zariadenia, ako sú grafické kalkulačky, mobilné telefóny, prenosné prehrávače médií či sieťové hudobné prehrávače.

Zatiaľ čo verzie Tetrisu boli predávané pre rad domácich počítačových platforiem od roku 1980, rovnako ako pre arkády, bola to aj veľmi úspešná hra pre Game Boy, ktorá bola spustená v roku 1989, ktorá bola považovanú za jednu z najobľúbenejších vôbec. V roku 2007 získal Tetris druhé miesto v 100 najväčších videohrách všetkých čias. V januári 2010 bolo oznámené, že franšízová spoločnosť Tetris predala viac ako 170 miliónov kópií, približne 70 miliónov fyzických kópií a viac ako 100 miliónov kópií pre mobilné telefóny, čím sa stala najpredávanejšou platenou stiahnutou hrou všetkých čias. Dňa 14. marca 2014 spoločnosť Tetris oznámila, že prinesie Tetris do dvoch najnovších hardvérových platforiem, Xbox One a PlayStation 4, kvôli oslave 30. výročia.

V Tetrise sa nachádzajú geometrické tvary pozostávajúce zo štyroch štvorcových blokov. Náhodná sekvencia týchto blokov spadne na ihrisko. Cieľom hry je manipulovať s týmito blokmi, pohybom každého z nich do strán (ak hráč cíti potrebu) a otáčaním o 90 stupňov, s cieľom vytvoriť horizontálnu líniu desiatich jednotiek bez medzery. Keď vznikne takáto čiara, zmizne a akýkoľvek blok nad odstránenou čiarou klesne dole. Po vymazaní určitého počtu riadkov sa hra dostane na novú úroveň. Ako postupuje hra, každá úroveň spôsobí, že bloky padajú rýchlejšie a hra končí, keď hromada blokov dosiahne vrchol hracieho poľa a žiadny nový blok nie je schopný padnúť na už existujúce riadky. Niektoré hry tiež skončia po konečnom počte úrovní alebo riadkov.

Pajitnovova hra sa ukázala ako obľúbená aj u jeho kolegov. Obľúbenosť hry bola obrovská. Počítačový herný svet nazval hru klamne jednoduchou a neslušne návykovou. Podrobnosti o licenčných otázkach boli v tomto bode neisté, avšak v roku 1987 sa spoločnosti Andromeda podarilo získať licenčné práva pre verziu IBM PC a akýkoľvek iný domáci počítačový systém. Ich vydanie Commodore 64 bolo v roku 1988 pozoruhodné tým, že malo 26-minútovú (relatívne dlhú) zvukovú stopu. Hry boli predávané ako viacherné tituly kvôli jednoduchosti hry.
Novšie hry Tetris sa sústredili skôr na trend tempa ako na vytrvalosť. Staršie vydania ponúkajú záznamy podľa bodov. Svetový rekord držia súťažiaci, ktorí strávili viac ako 12 hodín hraním rovnakej hru. V posledných rokoch sa pridáva mnoho rôznych spôsobov hry. Režimy, ktoré sa objavujú vo viac ako jednom hlavnom vydaní, zahŕňajú klasický maratón, šprint, štvorcový a kaskádový mód. Rozmer poľa Tetrisu je takmer vždy 10 blokov široký a 20 blokov vysoký. V tradičných hrách došlo k zvýšeniu úrovne o každých desať riadkov.